måndag 30 november 2009

Blommor på hjärnan

Blommor från 1700-talet upptar just nu hela min arbetstid. Ibland drömmer jag även om rokokotapeter beströdda med tulpaner och Jämtlandsskåp med prunkande buketter. Jag ska skriva en liten text om yllebroderier från 1700-talet. Att tittapå inspirationen till broderierna, se brodöserna bakom, titta på tygerna och garnerna.
Broderierna som jag tittar på har fantastiska blommor med brodösen som avsändare.
Det finns mängder med vackra blommor på gamla föremål som säkert har gett stygninspiration.
Visst är det läckert? Ibland har jag världens roligaste arbete, när det inte är deadline för inlämning av text, vilket också kommer att gå bra till slut. Jag behöver bara få gnälla lite, det är mitt sätt att bearbeta och komma till skott, ursäkta.
Här i Jämtland har snön äntligen kommit efter en lång och varm höst. Så nu när jag snart har jobbat färdigt med blommande broderier så kanske jag kommer mig ut för att fota i trädgården, då kanske på skidor.
Apropå tulpaner så har jag fått medskickade tulpanlökar från Zetas. Både vilda och papegojtulpaner, det blir fint i krukorna framför bron.
Inspirerande är alla dessa blomster, målade, broderade, skurna och i form av lökar som ligger och väntar i källaren på att planteras tidigt i vår.
Kram
Ingela

14 kommentarer:

Med fingrarna i (j)orden sa...

Jättefint! Jag gillar verkligen de broderade blommorna. Det ska säkert gå med texten också, du har ju fina saker att hämta inspiration ifrån.
Eva

Inger sa...

Otroligt vackert, både mönster, former och färger. Och så gammalt! Du har nog världens roligaste jobb, lycka till med fortsättningen!

Mia sa...

Jag kan alldeles för lite om mitt svenska arv, känner jag, vackert. Här i Norge ser man ju hela tiden rosenmaling og bunadsbroderier. Borde nog fördjupa mig lite mer med det vi har i Sverige också.

nilla|utanpunkt sa...

Underbara arbeten. Var själv nyligen på Victoria & ALbert och tittade på broderier och gobelänger. Ett hantverkskunnande som håller på att gå i graven! Din artikel är viktig!

Ja, sybd att du inte är hemma i jul, men det är väl så, under julhelgen är det den stora folkvandringen!

Ruben sa...

Ibland blir man förvånad att målade skåp kan vara så snygga trots att antalet kulörer som använts är så få - kanske är det just därför?! /Ruben

Villa Solgården sa...

Blommor på gamla möbler och dörrar är otroligt fint tycker jag!

Wenche sa...

Mycket vackert!

Åsa! sa...

Har ni fått snö? Lyckans er!

Annika Christensen sa...

Vilket hantverk och så kul att se.
Du får säkert ihop texten också skall du se. Du är ju bra på det.
Ser framemot en tur på skidor.
Ha det gott
Annika

Anjas Hill sa...

Otroligt tjusigt!/Anja

billan sa...

Vackert!
Det är lätt att börja fantisera om människorna som för så länge sedan skapat dessa underbara hantverk!
Må så gott!

karin sa...

oj, oj, oj Ingela ! du sätter igång "suget" med detta blogginlägg! Fint.
Du har nog ett av de roligare jobben som finns... fast mitt är inte så oroligt heller. Tur för mej, va?
Det var 7 par vantar på bilden och jag har tre par till. Somliga blir julklappar andra är redan sålda och ett par ska jag ha själv. Jag håller på att tömma förrådet med växtfärgat och det känns skönt. Jag är ju tyvärr lite av en producerare och det är inte alltid så bra. Blir för mycket av det goda till slut.
Ha det så gott i julstöket!
Kram K.

Britt sa...

Tror att yllebroderier är något som är på tapeten igen hörde talas om detta igår och de som pratade var alldeles lyriska//Britt

Hjärtat Mitt sa...

Så vackra blommor!!!!
Jag önskar verkligen att jag kunde brodera något annat än korsstygn :/

Kram Mari