söndag 10 maj 2009

Snart bär det av!

På fredag bär det av på marknad! Sticklingarna växer och blir större och större och rummet i källaren är överfullt. Detta är den roligaste helgen på hela trädgårdsåret, att bulla upp med plantor och möta alla som är glada och gillar det man säljer.
Moderplantorna har börjat blomma fint. Nu ska jag bara passa in vattningen så att krukorna inte är för tunga när jag ska bära allt. Samlar ju bara på äldre sorter som är nämnda i Karin Martinssons, Pelargoner, Kulturarv i kruka. Jag gillar tanken på att sorterna har blivit bevarade i generationer av tanter som vårdat, planterat om och delat med sig av sticklingar, att pelargonerna har varit älskade och kanske den enda krukväxten i många hem. Nu håller jag på att bli en tant och jag älskar mina pelargoner.
Har bara några av varje sort av nedanståend så säg till om det är någon speciell ni vill ha, kan tyvärr inte skicka då plantorna är för stora:
Mrs Quilter, dekorativa blad, rosa blommor, fin, växer långsamt 1880
Frank Headley, dekorativa blad laxrosa blommor fin i samplantering med gult och inte gammal
Charlotta, zonal, dubbel, starkrosa vackra blomställningar, Rikblommande gammal sort minst 1925
Signe, zonal, dubbel, vit, kraftigväxande, gammal sort
Vit rosenknopp, få sticklingar, gammal sort
Röd rosenknopp, rosenknopp, fylld, röd, kraftigväxande vacker planta, 1949 ev. 1870
Herrgårdspelargon, röd, brokbladig P. tometosum doft, enkel, lila, mynta vild
Arctic star, stjärn, enkel, vit, högväxande lite ranglig kräver nerklippning
P. x fragrans
, Svenskbybornas, doft, eukalyptus, vackra plantor stora fina, enkla blommor, 1793 Appleblossom rosebud, rosenknopp, fylld, rosa/vit, fin växer starkt och högt 1870 Dr Westerlund, doft, enkel rosa, äldsta krukväxten, 1788 i litteraturen, före 1800 i SV Oxarv, zonal, enkel, rosa, gammal sort Mrs. Parker, brokbladig, dubbel, rosa, 1880 Thea, zonal, enkel, rosa, gammal sort Augusta, zonal, enkel, rosa med nörkare rosa mittTierpspella, dubbel rosa, speciell, gammal sort
Mr Wren, zonal, enkel, vitkantade kronblad, ranglig gammal sort
Farmors, har fått av min farmor som sa att den var gammal Signe , zonal, enkel, vit, kraftigväxande, gammal sort
Jämtlands landskapspelargon, dubbel, zonal, vit från Lits hembygdsgård, vacker, växer bra, mängder med blommor.

Nu ska bara denna vecka gå, ska till Skövde på torsdag, nattåg ner onsdag och nattåg hem torsdag för att på fredag morgon kliva av tåget , åka hem, plocka ihop och åka till Jamtli och ställa i ordning inför lördagen. Sen är det bara att hoppas på lagom fint väder.

Hoppas ni får en trevlig vecka!

Ingela

9 kommentarer:

Gunilla sa...

Oj vilka fina pelargonier. Ock fantastiskt fina sticklingar jag tror säkert att det blir strykande åtgång. Bladen är ju så dekorativa ochså.

Ha en fortsatt fin Söndag.

Gunilla

Med fingrarna i (j)orden sa...

Åh så mycket vackert. Farmors, var det den på bilden? Var ursnygg i så fall! Mr Wren är en av mina favoriter.
Eva

Bea sa...

Åhh... så vackra pellisar!! Appleblossom sådde jag från frö för ett par år sen och får se om den överlevt vintern. Pelargoner har inte tidigare haft så stort rum hos mig, men mer och mer kommer den...
Hoppas det ger stor utdelning på fredagen på marknaden.
Ha det gott! /Bea

Åsa! sa...

Så många vackra pelargoner! Ha en go vecka!

billan sa...

Oj va vackert.
Farmors ser precis ut som dom som fanns i mitt barndomshem. Min mor som vårdade dem så ömt är ej längre i livet.
Vi ses på lördag och jag blir jätteglad om det finns en "Farmors" och en Jämtlands kvar när jag kommer.
Ha en skön vecka!

Inger sa...

Du är synnerligen produktiv, allt från grönsaker till pelargoner. Lycka till på marknaden på Jamtli, vore kul att åka dit men det är lite väl långt.

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Kommer du att ha med dig sticklingar av alla de sorterna? Till vårmarknaden alltså.
Jag kommer på söndag, jag tänker egentligen inte skaffa flera pelargoner, men Thea och Jämtlands är jag lite sugen på.
Lycka till i helgen!

nilla|utanpunkt sa...

Vad kul med marknad. Med så mycket läckert grönt kommer ni säkert sälja som bara den! Lycka till, och ha det så ku!

Anonym sa...

Ljuvliga foton på pelargonerna
Önskar dej en fin vår
Kram Tina i Haverdal