lördag 23 maj 2009

Humlebrumm och rosor

Hela blåtryhäcken surrar av humlor. Och bin. Blåtryhäcken är den som grönskar och blommar först av alla buskar på våren.Oansenliga svagt gula blommor men på nära håll så fina och med de fina egenskaperna att de lockar vårens första humlor och bin. Med drygt tjugo buskar kanske vi även bidrar till grannens honungsproduktion och därmed också till honungen vi äter hela året. Tänk, självhushåll på ett sätt... Har tagit ledigt från trädgården medans vi har haft gäster ett par dagar och vad händer då, jo maskrosorna passar på att slå ut och risken är att dom börjar fröa av sig straxt. Så dagen har ägnats åt att rensa bort de solgula plantorna, har träningsvärk i både händer och nackparti. Solbränd så det bränner i ansiktet och på armarna. Känner att jag lever, härligt, kommer att sova som en stock.
Rosor av ett annat slag har börjat skjuta skott. Våra Kanadensiska buskrosor Alexander McKenzie som är inne på sin andra sommar här har fått kogödsel och blivit nedklippta till 10cm, allt enligt Flora Linneas direktiv. Så nu ska dom bli fina i sommar, ser ut att funka bra. Härdiga vackra rosor för zon 6.
Det ser ut att vara fint väder om man bara tittar ut på himlen men det blåser riktigt jobbigt och det känns i huvudet efter en hel dag utomhus, fy vad det kan vara jobbigt med blåst. Inte för inte att vår by Aspås har öknamnet Blåsås eller Aspblås. Nu ska jag bara sitta inne med en varm tröja och kolla runt bland mina favoritbloggar.
Trevlig trädgårdshelg!
Ingela

7 kommentarer:

nilla|utanpunkt sa...

Nya bekantskaper för mig – ja, inte maskrosen förstås, önskar jag vore lika snabb ut och ta bort den som du!

billan sa...

Trots urblåsningan i huvudet verkar du haft en bra lördag. Här har ömsom solen lyst, åskan dånat och regnat vräkt ner. Sysselsättningen växlat därefter.
Vad perfekt att ha en honungsgranne, de skulle jag också vilja ha!
Må så gott och njut av din söndag!

Inger sa...

Hur höga blir dina 'A. MacKenzie' när du beskär dem till 10 cm? Själv skulle jag inte klippa så hårt.

Britt sa...

Här har maskrosorna också kommit skall försöka att komma ut snarast för att se om jag kan ta bort en del. Visst är det så att kroppen värker efter trädgårdsjobb men känslan är rätt skön ialla fall. Ha det bra//Britt

Hjärtat Mitt sa...

Usch ja, maskrosor har vi gått om. Det är nästan inte lönt att försöka bli av med dem, för de finna längs hela åkerkanterna och vägarna :(

Rosen ser lovande ut :)

Så roligt att det gick så bra med försäljningen. Det var inte lite du hade med dig! Och det är väl klart att man inte kan stå emot lite nya inköp.

Ha en fortsatt trevlig söndag!
Kram Mari

Med fingrarna i (j)orden sa...

Själv hinner jag aldrig med maskrosorna lika bra som jag önskar. Men det mesta av dem är ju grönt tack och lov. Vind är vi vana vid här vid kusten också, men för mycket kan vara jobbigt.
Eva

Anonym sa...

Maskrosorna skulle jag gjort vin på i år tänkte jag, men det hinns inte med... Man måste se det positiva i de förädans blommorna! Jag beskar mina rosor för hårt i höstas, så jag trodde de skulle dött allihop, men nähä, de frodas ändå. Jag måste läsa på hur jag ska göra till hösten för att inte riskera att förlora dem.