torsdag 26 februari 2009

Trendig igen

Om man med en dåres envishet, eller ett genuint intresse håller fast vid något så blir man till slut trendig, igen. Jag har när jag berättat om eller visat köksträdgården av många fått höra, "oj, vad mycket jobb" och nästan ingen har sagt "gud vad häftigt med egna närproducerade grönsaker" Just nu har försäljningen av grönsaksfröer ökat med 25%, jag undrar om det handlar om att man vill ha mer jobb eller om man vill veta var maten kommer ifrån och gå ut i det daggvåta gräset och skörda, vad säger ni? Nu odlar jag inte grönsaker i min köksträdgård för att vara trendig som ni förstår, fast det är kul, utan för att det ger mig en livskvalité som är så viktig. Närproducerade egna grönsaker är det bästa som finns, nyskördat, näringsrikt och gott. Jag facineras varje sommar över hur mycket mat vi kan skörda ur vår trädgård.
Köksträdgården var det första vi gjorde i ordning när vi flyttade in för sju år sedan. Traktorgrävaren grävde och planade ut slänten där vi ville ha odlingarna, ca:130 kvm. Vi mätte upp var vi ville ha gångar och bäddar, gångarna är 1 meter breda så det finns gott om plats för skottkärran. Bäddarna är 1,4 m breda och 40 cm höga lådor varav 20 cm ligger under barknivå. Vi bad grannen som är bonde köra hit dynga, 10 skopor och kanske lika många kubik la vi som grund i bäddarna innan sambon körde tillbaks matjorden med skottkärran.
Bark till gångarna köpte vi nere i byn Hissmofors hos PEAB som annars bland annat också levererar 64 tågvagnar bark i veckan till värmeverket i Västerås. Våra 14 kubik var som en droppe i havet för PEAB men det gjorde susen mot ogräs hos oss i 5 års tid.
Jag gillar det självklara basutbudet av morötter, rödbetor, kålrötter, ärtor, palsternackor, jordärtsskockor, bönor, sallad, kål, vitlök, dill, persilja men också att tänja på klimatgränserna genom att odla kronärtsskockor (det var den varmaste sommaren sen vi flyttade hit), majs, västeråsgurka m.m.
Det enda vi nu gödslar med är björkvedsaska, som vi får från en granne och gräsklipp som våra 4000 kvm stora tomt producerar tillräckligt för att fylla behovet att täckodla det mesta. Det växer ock frodas så om och när man har varit på en liten semestertur på några dagar och kommer hem så har det växt så otroligt mycket att man häpnar.

I år kommer vi att följa trenden med det nya "hemmester", vilket tydligen betyder att man, som vi oftast brukar göra, stannar hemma och gör små utflykter och aktiviteter i närheten av hemmet. Ofrivilligt trendig nu igen... Det beror mest på att vi inte vill missa för mycket av den korta och intensiva sommaren.

Kramar
Ingela

14 kommentarer:

Gunilla sa...

Hej Ingela

Vilka fantastiskt fina bilder du visar. Det är ju så gott med färska grönsaker.

Jag vill ge dig en belöning för din inspirerande blogg med fina bilder så om du vill så hämta den hos mig.
Ha en trevlig Fredag och en fin helg.

Gunilla

Åsa! sa...

Inspirerande att läsa om din trädgårdsodling! Nog är det sant att väntar man bara tillräckligt länge, så blir man på modet igen! Bara att ta det lugnt alltså:)

Anonym sa...

Vilken härlig köksträdgård! Här blir de flesta grönsaker bara snigelmat, så jag har i princip gett upp. Tomater, gurka, vitlök och lite kryddväxter är allt ätbart som är kvar (förutom frukt och bär då).

Lotta 8`) sa...

OJ! Läckert!! Jag är själv uppvuxen med köksträdgård, mina föräldrar odlade mycket grönsaker och vi hade egen potatis långt in på vinter. OM jag hade haft en större trädgård, hade jag odlat mer grönsaker. Jag läste en gång att vid anläggning av ny rabattt, är det inte dumt att odla potatis där ett år. Det har jag gjort och än idag pratar döttrarna om färskpotatisen :) Jag har funderat på att sätta potatis på "landet" om jag kan få till en bra grund. Det är berg, kargt klimat men om jag gjorde en våtbädd, hämtade gödsel hos kusinen, så tror jag de skulle fungera. Tack för trevlig läsning, vackra bilder!!! Ha en bra fredag 8`)

Anonym sa...

Lena Israelssons bok Kål & Krasse var det som inspirerade mig att skaffa en liten köksträdgård och det är som du säger är det livskvalité att få skörda sitt eget! Nu är jag ingen duktig grönsaksodlare, även om det går bra i växthuset, men jag kämpar på. :) Björkaska säger du, hur mycket gödlar man med då? Påettungefär?
Vi var lite före våran tid, förra sommaren var vi bara hemma, gjorde korta utflykter bara - så jätteskönt!
Ha en skön helg!

Anonym sa...

Allt ser så tryggt och fint ut.
Att slippa all besprutning och alla gifter, bara det ger ett högt värde på odlandet.
Bongbönor med vitlök och smör!!
Vilken fest med dina primörer.

nilla|utanpunkt sa...

Jag tycker din köksträdgård är både jättemaffig och kan gott tänka mig att ni får en otrolig massa fantastiska, egna grönsaker från den! Lägger man ner mycket jobb i början tror jag att man har igen det sedan. Själv har jag bara en liten, liten örtagård, och den innebär just inte mycket jobb, och det är verkligen underbart att gå ut och plocka färska örter. Jag tror er köksträdgård är lika stor som hela min trädgård!

Med fingrarna i (j)orden sa...

Så vacker köksträdgård du har. Jag blir så sugen på våren när jag ska anlägga min. Inte så stor pga utrymmesbrist, men desto mer älskad. Jag tycker kökslandet är trädgårdens hjärta.
Hemmester låter trevligt. Jag brukr själv säga att vi bor i en trakt dit folk vallfärdar för att ha semester - vaför ska vi då åka härifrån?! Men små utflykter är förstås aldrig fel.
Eva

♥Min Eden♥ sa...

Hej på dig :)
Tack för din visit! Helt klart får du länka till min blogg, jag vill oxå länka till din :)
För visst var det du som var inne på min blogg?
Man kommer nämligen inte in direkt på din sida i kommentarslänken, så det blev lite detektivs-göra innan jag hittade hit.
Ha en skön helg!

Britt sa...

Hemmester är något vi också skall göra i sommar. Fast jag har aldrig hört ordet tidigare. Ha det bra//Britt

Annika Christensen sa...

Oj oj vad jag blir imponerad!
Vilket fint trädgårdsland du har!
Vilken mångfald!
Du har inga sniglar va?

Detta är min dröm-köksträdgård som jag de sista åren får svårare och svårare med pga sniglar.
Du har säkert smittat några till som kommer att köpa ännu flera grönsaksfröer.
Ha det gott
Annika

Gummans Trädgård sa...

Vilken härlig blogg du har.
Vackra vinterbilder och underbara bilder från din sommarträdgård.
Att fröförsäljningen av grönsaker ökat kan jag förstå, giftfritt och närodlat är bäst.
Återkommer gärna.
Ann

Lilla B sa...

Hemester - vilket ljuvligt ord! Vi är också fasligt otrendiga och brukar vara hemma under ledigheten. Så skönt att rå sin tid och inte jaga som en tok efter massa upplevelser. Trodde väl aldrig att detta akulle kallas trend :).

Lyckans ost som kan täckodla. Jag har försökt under några år men fick ge upp efter snigelinvasion. De förtar odlarglädjen.

Trevlig vecka!

Hjärtat Mitt sa...

Det är precis det jag vill få tid med i sommar, att börja göra i ordning en köksträdgård. Så mysigt att kunna gå ut och plocka egenodlat. Tror att barnen skulle uppskatta det oxå. Hoppas bara att sniglarna inte förstör det för mycket.

Kram Mari i Marieholm