måndag 1 december 2008

Häck

Håller ögonen öppna efter inspirerande häckar av olika slag, täta, genomsläppliga, glesa, lövfällande eller vintergröna. Jag vill att vår trädgård ska bli en upplevelse och då behöver vi skärma av och skapa olika avdelningar med nya uttryck i. Jag vill inte bara ha klippt häckar eller friväxande buskpartier utan både och, samt lite annat, tur att vi har 4 000 kvm nästan bara gräsmatta att jobba med. I sommras var jag i Enköpings parker och såg den här underbara lärkhäcken. 40 - 50 cm bred och dryga två metern hög. Ljusgrön och med skira årsskott som stack iväg åt alla håll på ett väldigt charmigt sätt. Den omgärdar en "fickpark", en minipark som avskärmas av en klippt häck, som innehåller vatten av något slag och tydligt skiljer sig från omvärlden utanför.
Dessa Avenboks, Carpinus betulus, avskärmare, 2,5 m x 0,5 m i oregelbunden placering med vintergröna pachysandra terminalis som maktäckare kring fötterna gjorde mig stum och förundrad. Hade aldrig sett en häck/rumsbildare på detta sätt, så häftigt och inspirerande.
Här i zon 6 växer gran av alla slag jättebra och detta är väl så läckert och spännande. Clematis vet jag av en vän i trädgårdsamatörerna att de växer om man ger dem en djup grop, grus
och gödning. Söker vidare i trädgårdsrummens mysterium. Har vintern på mig att planera nästa rum.
Kramar
Ingela



4 kommentarer:

Rosemarie sa...

I tried the translating tool and it works! Thanks for visitng my blog!! Rosemarie

karin sa...

Häftigt med klematisen. Jag hade en dröm om det ifjol... klematisen jag planterade klarade inte vintern eller/och råttorna. Nu står det en klätterros (Polstjärna) i gropen och jag håller tummarna.
Pellan från Jämtland är både tjusig och gullig. En sådan paxar jag för, till vårmarknaden.
Fina vinterbilder du visar.
Kram/K.

Annika Christensen sa...

Ja det där med häcker gör mycket.
Dessutom vill man ju att de skall växta snabbt - eller hur.
I stan närmare bestämt Ängelholm är det någon som har formklippta träd mellan häckplantorna.
Urläckert.
skall se om jag hittar en bild eller ta en till dig.
själv tycker jag att det är så snyggt. Kanske ett tips om du vill ha.
Gillade lärkhäcken det har jag aldrig sett förut.
Då har du lite att ta av i din trädgård om man säger så.
Kul när man kan planera själv.
Ha det gott
Annika

Åsa! sa...

visst är det härligt att planera för våren såhär års. Det finns inga begränsningar för vad man kan göra!