lördag 10 januari 2009

Flera skönheter

Det är under all den här snön dom gömmer sig, hämtar kraft för att med solens och värmens hjälp växa upp till några av mina favoriter.

Det är vackert och rofyllt när man blickar ut genom fönstret just nu, för mycket snö för att ta sig fram utan snöskor eller skidor. Inget ogräs syns och inget som måste vattnas. Fjällen i bakgrunden syns som stora maränger vid klar väderlek, det är bara att njuta av bilderna ute och från arkivet.

Perenner är väl fantastiska, gillar verkligen stora grupper med perenner av samma sort, eller fält som Lotta sa i en kommentar. Det är tur att vi har stor tomt så det är bara att dela, dela och dela så det blir mängder av varje. Har gjort så med olika sorters hostor, Alunrot (heuchera), Praktbetonika (Stachys grandiflora), Jättedaggkåpa (Alchemilla Mollis), vitblommande Lungört (Pulmonaria officinalis) och fler är hårt delade och står på tillväxt i barnkammaren.
Det tar ett par år innan en ny plantering av någon ny sort står i sin fulla prakt men det är det värt, den här rödbldiga alunroten står tillsammans med jätterams (Polygonatum x hybridum) och förra sommaren kunde vi njuta av ramsens vita klockor på försommaren och alunrotens sky av vita blommor sent på sommaren, så snyggt.
Dicentra spectabilis "Alba" hette denna drottning när jag jobbade på plantskola för många år sedan. Lamprocapnos spectabilis heter den idag, det är bra att gå på STA möten och lusläsa frölistor, man lär sig alltid något nytt. Hon är kanske inte riktigt härdig här vi får se, hoppas, hoppas.
En reprisbild, Solhatt (Echinacea) av den står det 5 plantor i min vita rabatt.
Hostor blir skitsnygga i stora grupper, älskar verkligen deras bladverk och tillsammans med daggkåpa blir det en kombination jag inte kan se mig mätt på.
Den nya rabatten som vi sent i höstas grävde efter garageväggen i västerläge innehåller, Svartaroniabuskar (Aronia melanocarpa), Ginnalalönn (Acer tataricum ssp. ginnala), och ett 60 tal perenner. Jag är mest sugen att se hur Sorgklockorna (Uvularia grandiflora), dubbel vitsippa och (Anemone nemorosa) Bronsrodgersian (Rodgersia podophylla) utvecklar sig. Olidligt spännande!

Kramar och trevlig helg!
Ingela

12 kommentarer:

anna of sweden sa...

Ja, det är en härlig tanke!

Gunilla sa...

Ja vilken härlig tanke. Det är ju tur att man kan längta framåt annars skulle det vara ganska trist.

Ha en fortsatt trevlig Lördag

Gunilla

billan sa...

Undra hur dom har det där under snötäcket alla våra vänner som vilar och hämtar kraft?
En trevlig fortsättning på helgen önsakar jag dig!

Britt sa...

Solhatten var en läcker bit. Fina vinter bilder och ännu härligare när vi får vår och sommar. Ha det bra//Britt

Annika Christensen sa...

Det var många skönheter det!
Älskar vita löjnatshjärtan och det var nog en av de första blommorna jag fotograferade.
Nu har jag hittat en den häck bild jag menade så du får gärna skicka mig ett mejl så kan jag skicka den till dig. Du hittar dirket mejl på min hemsida.

Är avis på dina vinterbilder vi hade snö en dag eller rättare sagt en halv dag.
Annika

Elisabeth sa...

Så masse vakre bilder, det får man virkelig til å glede seg til våren som kommer snart :)

Åsa! sa...

Nog kommer längtan efter våren när jag läser ditt inlägg! Så vackra bilder!

Med fingrarna i (j)orden sa...

Härligt perennbilder. Visst blir man sugen på sommaren! Ja blir det i alla fall. Anlade flera nya rabatter i fjol, eller några var stora omändringar, så det ska bli spännande att se hur de tar sig.
Pionen är också läkcer, min svavelpion har redan tittat upp, den är alltid först.
Snövyerna är också underbara. Här har vi bara haft några minuter med snö i ett par omgångar - än så länge.
Eva

Lotta 8`) sa...

Kontraster är dina bilder idag, vackra vinterbilder kontra ljuva sommarblomster =) Jätterams är en favorit hos mig, har hittat några plantor i området som förvildat sig och där gräver jag varje vår. Nu har jag börjat så och i några av byttorna hoppas jag se groddar av olika echinacea - håller tummarna om att mina hemma-tagna frön skall gro.
Härligt med badtunna - måste vara mysigt att bada ute mitt i vintern. Här är det ruggigt och grått, saknar så frosten och solen vi hade under julhelgen. Må så gott, 8`)

Merja sa...

Snygga blommor! Låter som härliga stora planteringar hos dig. Håller med att flera av samma sort gör sig bäst. Själv har jag inte så stor tomt men vill ha många sorter. Så då har det blivit presic som jag inte vill ha det! Många sorter och små partier..
Fröna jag ska så vet jag inte så mycket om. Men hoppas förstås att det ska ta sig.

Hjärtat Mitt sa...

Tack för ditt besök :)
Så underbart vackert ni har det med all snö. Blir allt lite avis.
Nu ska jag kika runt lite hos dig.

♥♥♥♥♥ Mari i Marieholm

Länninge Trädgård sa...

Det är vackert med snö. Den vila som vintern skapar leder ju till att man verkligen har mycket trädgårdsenergi att ta av när våren är här.
Varma Hälsningar
Helen