fredag 30 januari 2009

Blooming friday -sommarblommor

Planer för zinkbaljorna, vilka ettåringar ska sås? Förra årets baljor blev ett ihopplock av lite egensådda sorter, någon pelargon och något köpt och det brukar kunna bli så.När allt annat, köksträdgårdsgrönsaker och växthussorter är sådda och omskolade någon gång brukar jag komma på att det kanske kan vara trevligt med lite fägring vid bron.
Gamla zinkbaljor från mamma och pappa och klassiker som luktärter och tagetes kan bli väldigt trevligt, doft och färg är väl det man vill åt, sen att det går att äta denna tagetes gör heller inget.
Skall kolla frökatalogerna om jag kan vara ute i lite bättre tid i år med ettåringarna, annars finns det mycket fint på handelsträdgårdarna. Hängpelargonen heter Schöne von Tyrol och som jag fick av svärmor för många år sedan.

Trevlig helg!
Ingela

14 kommentarer:

Anonym sa...

Härliga sommarbilder! Vad skönt det är att det är dags att fundera över vilka ettåringar man ska ha... Det är trevliga bekymmer! :-)

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Underbart fint och somrigt Ingela!

Ha en trevlig kväll/ mvh Tyra

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Oj, vad jag blev sugen på luktärtor...det får jag nog beställa några fröer av!
Ha en härligt blommig fredag,
Lydia

Åsa! sa...

Så vackra bilder, jag är sjuk av längtan...

Länninge Trädgård sa...

Luktärtor är verkligen en favorit. Doften har barndom i sig.
Kram Helen

Anonym sa...

Sommarblommor - åh så fint! Blomstertobak är en av mina favoriter och jag blandar gärna vita och limefärgade =) Tycker om deras doft om kvällarna, en ljum, ljuvlig sommarkväll du vet.... Ha en trevlig kväll =)

Gunilla sa...

Jättefina sommarbilder på blommorna.


Blomstertobaken är ett måste dom är ju så tacksamma. Ibland så dyker det upp plantor året efter ochså. Och det är ju en bonus.

Ha en bra kväll

Gunilla

Annika Christensen sa...

Ohh vad somrigt!!!
Tobak är väl tacksamt fast så flitig som du är jag inte och sår dem själv.
Spännande pelagon har aldrig sett en sådan.
Jag skall ha grönsaker i mina krukor i år för där kanske jag kan passa sniglarn bättre.
Kanske kan bli fint det också.
Ha det gott
annika

Katarina sa...

Vackra sommarblommor i vackra zinkbaljor - mums! Jag längtar till våren något enormt, men det gör väl de flesta så här års.
Ha en fortsatt skön helg!
Katarina

billan sa...

Ljuvliga sommarbilder! Luktärtor är ett måste,
Vårsjuk blir man.......
Må så gott i helgen!

Eva Linnea sa...

Det ska bli så spännande att se vilka perenner som har klarat min upp- och omgrävning av trädgården i somras, när jag flyttade min örtaträdgård. Det ser jag fram mot.
Ha en skön helg!
Kram Eva Linnea

Britt sa...

Vilka härliga somriga bilder Det är roligt nu när man kan börja fundera vad man skall så.//Britt

Hjärtat Mitt sa...

Åh så somrigt och härligt :)
Det är såna bilder man behöver nu, för att få lite uppmuntran.
Ha en fortsatt skön helg!

♥♥♥♥♥ Mari i Marieholm

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Luktärter är ett måste.
Zinkbaljorna har jag också flyttat ut. stora och bra att plantera i.
Fortsatt trevlig helg
Birgitta