söndag 4 januari 2009

Funkisträdgård?

Vi vill ha en funkisträdgård, i den meningen den ska vara praktisk och funktionell och gärna stilren. Det är viktigt att kunna vara ute och använda trädgården mer än på sommaren.
Det måste ju funka att vara på fler platser än den snöröjda uppfarten där grannbonden snöröjer åt oss. Men hur gör man med resten av 3500 kvm då när det ligger 50 - 70 cm snö ungefär 6 månader om året?
Ja, vi blev med badtunna häromåret. Sambon satt och pratade med en jobbarkompis på en fika och vips så stog tunnan här, jag protesterade och sa att vi inte hade råd men den blev kvar. Jag tänkte på att många i vår omgivning köper snöskotrar för hundratusentals kronor som sin hobby och vi köper en badtunna och lite växter, för mig har det varit väldigt givande.Vilken lyckträff! Det är mysigast att bada på vintern, det är häftigt att elda, titta på stjärnorna, titta på soluppgången, fika och ungarna älskar att bada. Lite kämpigt med rengörningen när det är minusgrader men det går.Det är ett trevligt, enkelt och billigt nöje under en hel helg med barnen, på med badrockar och springa ut 20 m. Lite pyssel med ved men det är också en del i processen.Och vi föräldrar turas om på kvällarna, i går från förmiddagen till kvällen hade temperaturen sjunkit från -4 till -20 grader när jag var ut sent, kanske väl bistert men jag såg häftiga stjärnfall och jag eldade så gnistorna flög ur skorsten som glödde, det är ett litet äventyr när man väl sitter där i det 40 gradiga vattnet med mössan på.


Här kommer fikat, mycket vatten och frukt går åt, man blir både hungrig och törstig.

Ja, vi har nu i alla fall en del av trädgården som används på vintern. Önskar mig också ett stort växthus för att förlänga säsongen med under vår och höst men det kanske kommer om några år, allt har sin tid.

Kramar

Ingela

13 kommentarer:

Åsa! sa...

Allt har sin tid, visst är det så! Så får man prioritera det som känns viktigast och mest angeläget! Att bada i tunna när det är minus 20 grader måste vara en häftig upplevelse!

Katarina sa...

Åh, vad härligt det åter med badtunna! För oss som nästan aldrig har snö,låter det verkligen exotiskt!
God fortsättning pånya året!
Katarina

Ninni sa...

Det låter verkligen mysigt! Men onekligen kallt...Mitt val skulle bli detsamma som ert...badtunna och växter istf skoter.
Kramar!

Gunilla sa...

Vad häftigt bada när det är så kallt. Men hur gör ni när ni går mellan huset och badtunnan. Och när du tar av dig badrocken fryser du inte då?.
Jag blir knottrig bara jag tänker på det. Eller måste man vara snabb i badet?
Men mysigt verkar det vara. Och jag håller med dig jag skulle nog ta en badtunna istället för en skoter. Bada kan du ju göra året runt.
Roligt att du tittade in hos mig jag lägger till dig i mina favoriter för då har jag koll på din blogg:)
Ha det gott
Gunilla

karin sa...

Du har härliga trädgårdstankar du! Använda hela året, i snö, is och kyla!? Blir kul att följa det.
kram K.
Förresten, Jämtlandspelargonen kan man beställa en sån planta? Den är ju så fin och nätt.

Ingela sa...

Karin!

Jag har en kompis som badar tunna hela vintern, någonstans ifrån kommer ens idéer.

Du vet att du bara behöver skriva en lista över vilka växter du vill ha...

Ingela

Anonym sa...

Hej!
Vad kul att du hälsade på hos mig! Och nu nåste jag säga att echinean den 13/10, bilden alltså, det sög till i magen på mig, så vacker är den! Jag är väldigt svag för vackra foton, men den här... Jag är ju inte så grönfingrad som du, ljusgrönt kan ses ibland i mina fingrar, men det är så kul för bland favoriterna finns två tidigare trädgårdsbloggare och nu du och igår var ännu en trädgårdsbloggare inne på min blogg, också en härlig blogg. Helt otroligt! För jag älskar ju trädgård och vill ha en prunkande en, men får nog jobba hårt sen när vi ska börja anlägga en. Men nu först måste vi renovera huset, bor också i ett renoveringsobjekt. Just nu har vi börjat bygga ett sovrum med klädkammare. Ska bli jätteskönt att få sova i ett sovrum och inte i ett typ magasin!
Så, tack för att du finns med din jättefina blogg. Kommer att hämta inspiration från dig och dessutom bara njuta av din trädgård. Fick en liten chock när jag såg vilken zon du har, och ändå gjort så vackert!
Hulda

Anonym sa...

Wow, det verkar härligt med en badtunna! Härligt också med en stor trädgård. Här finns ingen snö och bara 600 kvm, men trädgården är ändå obrukbar halva året... Men nu är det snart vår! :-)

Britt sa...

Låter helt underbart. och nu gör ju familjen något tillsammans//Britt

Anonym sa...

Vilket perfekt sätt att skapa en "funkisträdgård" med hjälp av badtunnan. Det låter rätt "gött" att sitta där bland stjärnfallen....
/Janne

Eva Linnea sa...

Å vad ni är lyckliga som har en så stor tomt och som har snö och som har en badtunna!
Kram Eva Linnea

billan sa...

Här jobbar vi också hårt för att få en året runt trädgård. Badtunnan har en given plats, årets julbad var såååå skönt....

Annika Christensen sa...

Underbart!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Detta är livskvalite!
Avis avis...
Ha det gott och simma lugnt.
Annika