tisdag 6 januari 2009

Skönheterna under snön

Jag vet att dom är där någonstans men just nu lyser de med sin frånvaro. Tänk när pionknopparna börjar titta upp i rabatten, man krafsar runt lite i fjolårsresterna och där dyker den upp, den första röda lilla knoppen. Sen utvecklas det till skönheter som denna, så det kan gå.
Hostorna, som jag älskar för sina bladverk, kommer också upp sent omsider med bladnoppar, man undrar nästan om dom har övervintrat innan dom dyker upp. Gillar egentligen inte blomställningarna men när denna bild dök upp på skärmen när jag varit ute på en fotorunda så var den inte så tokig.
Astrantia major korsar sig och kan bli som den här lite urvattnad, men helt OK. Ville och trodde att denna var vit så den står i min vita rabatt som en liten bortbyting, får se vad som händer med den och sina systrar som är delade från samma planta.

Kram
Ingela

8 kommentarer:

Gunilla sa...

Hej Ingela

Naturligtvis så får du länka till mig det är ju bara positivt.
Visst längtar jag till våren och sommaren när allt börjar blomma. Hostorna är ju sena beroende vart dom är planterade ibland tror jag att dom har frysit bort men det är bara att vänta. Bladverket är ju så fint.

Ha det gott
Gunilla

Anonym sa...

Tack snälla Ingela för din uppmuntrande kommenar på min trötta blogg! Jag kommer åter, jag lovar! Kram!

Merja sa...

Ja tänk när vi kan njuta av dom igen. Tur det finns gamla bilder att ta till ibland;)
Visst är det fina vita blommor på hostan..tror bara jag har blåa..
Kollade in din blogg och såg vilket jätte arbete ni lagt in på uteplatserna. Hoppas du visar fler bilder till våren och sommaren.
Ha det gott

Ninni sa...

Åhhh, pioner...finns det något bättre? Jag tror att de är mina absoluta favoriter...fast det är så många som platsar på den listan. Stjärnflokan är också en av dem. En sån skönhet när man kommer nära.
Vilka fina bilder !! Visst längtar man efter vår och sommar. Faktiskt längtar jag även till Brasilien igen...efter att gå på blomstermarknaden och handla...
Ja, jag är snart där igen.
Må så gott! Kram Ninni

Länninge Trädgård sa...

Vackra bilder, stjärnflokan är en favorit, min farfar kallade den för "Linne´s fröknar".

Anonym sa...

Suck... det känns nästan lite overkligt att allt det där finns under den frusna jordskorpan! Fast nu är det bara några månader kvar innan det börjar sticka upp lite tulpanblast här och var. :-)

Britt sa...

Oj vad jag längtar till man kan se detta//Britt

Anonym sa...

En dag som denna, det snöar och är grått, kan det kännas bra att se vad vi har att vänta om fem månader!

Jag har fullt upp med vassmattor - kul jobb!
Trädgår´n vid vägs ände.