måndag 19 januari 2009

Gamla fröer

Litet växthus kräver nogrannt urval och inte som året när jag odlade 12 sorters tomater och paprikor och slangurka. Gillar egentligen att begränsa mig, välja det jag gillar mest, göra ett urval, det är svårt och utmanande. Har gått igenom förådet av förra årets fröer och det finns nog så det räcker till årets sådd. Har några tomatfavoriter Gardners Delight, Dansk Export, Ida Gold och ny för 2008 var Black Sweet Cherry, en rysk sort som fått bra kritik. Gillar också Ungersk vit söt paprika. Slanggurka är ett måste till tzatzikin varma sommardagar.
Har odlat allt i 25 liters svarta trädkrukor men det var för svårt med vattningen, hann inte med det riktigt när barnen har varit småsmå. Så förra året följde jag Anna Karins exempel, skall göra det oftare, och köpte bevattningslådor från Danska Pindstrup. Jag ger er inte adressen för att jag får provision utan för att de är en av mina bästa hjälpredor i trädgården. Håller 50 liter vatten och gödning, ger alltid jämn bevattning efter plantornas egna behov och inte när jag kommer ihåg eller har tid, kolla!!!! http://www.pindstrup.com/default.aspx?id=38
Satte plantorna lite tätt, det räcker nog med två tomat eller gurkplantor i varje säck, mer kontrollerbart så. Ja, detta kanske inte är någon nyhet för er proffs men det blev en höjdare för mig förra året och inte bara barnen älskar att plocka solvarma tomater från växthuset.

Vecka 10 som är sportlovsvecka här brukar vara lagom att börja så tomater så jag får hålla fingrarna i styr, kanske någon paprika kan slinka ner i jorden redan nu...
Ingela

12 kommentarer:

Eva Linnea sa...

Bra idé! Tack för den. Nu har jag börjar förbereda för våren. Kika in på "Häxor & Änglar".
Kram Eva Linnea

Eva Linnea sa...

Glömde fråga om du köpt de där lådorna i Sverige? I så fall var? Vilken firma/affär?

Ingela sa...

Köpte lådorna på Willab som nu har slutat att ha dom i sitt sortiment, tyvärr.

Ingela

Åsa! sa...

Bevattningslådor låter ju perfekt! Tack för tipset, ska genast gå in och kolla!

Länninge Trädgård sa...

Vilka grönsaker.

Varma Hälsningar
Helen

billan sa...

Det är verkligen svårt att bestämma sig.
Man tummar på fröpåsarna och längtar, och längtar......
Jag har tjuvstartat lite med några chiliplantor!

Annika Christensen sa...

Det är just det som är det svåra - att välja. Du verka bra på det.
Jag slängde alla mina gamla fröer för att börja om liksom.
Skall verkligen försöka välja i år.
Ha det gott och lycka till.
Bra ide synd att de inte säljer dem längre.
Ha det gott
annika

Hjärtat Mitt sa...

Ska genast in och kolla på den sidan.
Det verkar ju toppenbra.
Brukar vara urdålig på att så tomater. Det värsta är att sonen tror att jag tog fröer från förra årets skörd, så att vi kan så dem.
Det blir till att köpa några påsar, tror jag :)

Kram Mari i Marieholm

Britt sa...

Jag tackar för tipset hör inte till proffsen. Ha det bra//Britt

Poppins sa...

Jag har väldigt liten yta att odla på i min lilla täppa. Men tomater måste jag ha varje år. Just cocktailtomaterna är väl de som ger mest glädje tillbaka på det hårda arbetet med vattning och gödning. Kanske jag skulle investera i de där krukorna, jag ska ju inte ha så många.
kramar från Poppins

Unknown sa...

Hej Ingela!
Du skrev i min blogg och undrade bla hur man får tillbaka kommentars-funktionen. Och jag vet faktiskt inte, försökte allt innan jag bestämde mig för att öppna en ny blogg, och LÄNKA dit från min vanliga sida. På den nya bloggen funkar kommentarerna. Det är väldigt mystiskt. Hör av dig om du lyckas få tillbaka den, jag gör det samma om jag kommer på hur man gör.
En fråga bara: När du skriver nytt inlägg, brukar du gå in längst ner på inlägget och klicka i "visa"?
mvh htt://tradgardsturisten.blogspot.com
Tack för att du lagt till min blogg

Mian sa...

Trevlig blogg!
Jag skall kika vidare i kväll.
Själv har jag inte fått några tomatfrön i jorden ännu, men detta skall ske i kväll. Jag har köpt några nya frösorter som låter bra.
Det brukar vara svårt nog att härbärgera plantorna någon längre tid i min lägenhet innan jag kan flytta ut dem i mina föräldrars växthus.