onsdag 11 februari 2009

Potatis från Dorothea

På en jobbresa sent i höstas, Östersund - Umeå, 38 mil enkel, liftade min jobbarkompis Kristina med mig från Dorothea, ungefär halvvägs, perfekt att ta en fikapaus hemma hos henne. Kristina är så rolig och brukar underhålla med en massa roliga händelser på våra resor. Dessutom brukar hon alltid berätta så kärleksfullt om familjens potatisodling. Den finns hos hennes 90 åriga svärfar någon mil i riktning mot Umeå. Vi brukar alltid prata om det när vi åker förbi där och då berättar hon om de 4 ton potatis dom brukade odla och sälja av, medans nu odlas det bara till husbehov. Kan tänka mig att matkällaren ändå är ganska full, 4 hungriga karlar som äter potatis lunch och middag. I år odlades bintje och mandel, förstoss. Jag frågade lite fint om dom kunde undvara ett par kilo för att mina föräldrar skulle komma och hälsa på och vår potatis var slut. "Jag ska ringa lilla gubben" sa hon då och på vägen hem kunde jag stanna vid svärfars brevlåda och hämta en säck, säkert 10 kilo mandelpotatis, helt sanslöst, mitt i obygden vid ett litet hus och där står helgens delikatesser.

Vi har fortfarande kvar av mandelpotatisen och den är kompakt och smakrik. Nu är det nästan bara småpotatis kvar och groddarna har börjat visa sig. Spar nog resten till sättpotatis, man längtar verkligen till nypäran och sill. Snart kommer väl gräslökshäcken igång också, den meter snö vi har skall bara smälta bort först.

Kristina ville naturligtvis inte ha betalt, istället ville hon ha någon pelargonstickling till våren igen, det brukar hon få, och det får hon ju väldigt gärna. Tack Kristina och "lilla gubben"!

God Natt!
Ingela

10 kommentarer:

Gunilla sa...

Har jag vetat att du skulle åka förbi här hos mig så skulle jag ha stått på viadukten och vinkat till dig. Jag bor mitt emellan Umeå och Örnsköldsvik.

Minus 19 idag.
Ha en bra dag
Gunilla

Åsa! sa...

Byteshandel när den är som bäst!!!

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Vilken kul bild på potatisen, perfekt såhär inför Alla Hjärtans Dag!
Mmm, nypotatis och sill, mums.
/Ingela

Anonym sa...

Så fin hjärtpotatis! Den får du allt koka åt mannen din!
Finfin byteshandel mellan dig och din kompis.

Merja sa...

Så hungrig jag blir! Bara lilla sillbiten som fattas;))

Annika Christensen sa...

Det var det roligaste hjärta jag sett hittills.
Vilken bra bytes affär.
Ja du det där med potatis är lite speciellt. Vi åt alltid nypotatis hemma den 27 maj. Min farfar gjorde allt för att den skulle vara färdig då.
Så visst längtar jag också efter första potatisen.
Ha det gott och tack själv för en trevlig och rolig berättelse.
Annika

Britt sa...

Vilken trevlig berättelse och potatis bilden passa ju perfekt.//Britt

Anonym sa...

Kul med bytet!
Mandeln är lika god om inte godare än dansk sparrispotatis.
När kan du sätta dina pärer där uppe i fjällen?

Med fingrarna i (j)orden sa...

Vad är en hjärtpotatis om inte vardagslycka! Mandelpotatis är inte så vanligt nere hos oss, men väldigt gott.
Byte med pelargonsticklingar verkar vara en perfekt lösning!
Hälsningar Eva

Länninge Trädgård sa...

Här kommer en alla hjärtans hälsning till dig
Helen