söndag 22 februari 2009

Giddadalvi -i väntans tider

Giddadalvi, vårvinter, Mars - April, en av de åtta samiska årstiderna inträffar om en vecka. Skillnaden är märkbar när man övergår från Dalvi, vinter, December - Februari, till vårvinter, skuggorna är mindre släpande tack vare att solen står betydligt högre på himlen. För första gången på flera månader når då solstrålarna över taknocken och skiner över uteplatsen.
Fåglarna har börjat vårkvittra, härom morgonen märktes det att solen är uppe betydligt längre, ungefär 5 timmars mer solljus sedan vintersolståndet vilket tydligen är det som sätter igång fåglarna. Solens uppgång sker snart i österläge, när det var som mörkast gick solen upp i syd-syd-öst och ner i syd-syd-väst, vet inte hur det uttrycks korrekt men ni fattar... Ner går solen i väst, vackert så det förslår många gånger. Solen när den tittar fram brukar också vara betydligt mer värmande under denna årstid vilket brukar innebära att vi sitter ute ibland och grillar lunch i solen.Än är det lite tidigt att se några större skillnader men man förnimmer dem och minnena kommer av vilka skillnader den stundande årstidsväxlingen kommer med.
Fortfarande snöar det decimeter efter decimeter i veckorna och vi röjer och röjer. Idag körde jag fast i lössnö med skotern, det var dömt från början, en meter lössnö, på samiska (kan finnas variationer), muruaneq, som betyder djup mjuk snö. Ingen jämte eller same skulle göra något så dumt som att köra rätt ut med skotern i all den där snön, jag grävde bara ner mig mer och mer när jag försökte komma loss...
Muskelkraft i snöskottning. Jag har handskottat 10 kubik innan snöröjarn kom, billigt när man inte behöver gå på lokal för att träna.
Ni undrar säkert vad de andra årstiderna heter och jag längtar till nästa:
Gidda
vår, Maj
Giddageassi
försommar, Juni
Geassi
sommar, Juli
Cakcageassi
sensommar, Augusti
Cakca
höst, September
Cakcadalvi
förvinter, Oktober -November
Kram
Ingela

9 kommentarer:

Anonym sa...

Å så vackra vinterbilder! Visst är det härligt när det faktiskt blir ljusare och ljusare för varje dag och solen faktiskt värmer när den är framme.
Jag älskar ju vintern, särskilt i mars, men nu behöver vi verkligen inte alls mera snö och trots detta vräker det ner just nu...
Så himla roligt det låter med betongkursen du ska gå i sommar!!

Anonym sa...

Så du kan samiska, inte illa.....
Vilka vackra vinterbilder du fångar med din kamera.
Endera älskar man vintern som den är, eller så längtar man och längtar till kommande dagar.

Med fingrarna i (j)orden sa...

Vilken underbart vacker vinterhimmel du har fångat. Spännande med de samiska årstidsnamnen. Giddadalvi är lite snårigt för en skånsk tunga, men kul! Och visst är det så att vi har fler än 4 årstider, även här nere. Just idag är det förvår (inget skånsk uttryck för detta tyvärr) med en gnutta sol och fortsatt takdropp.
Eva

Hjärtat Mitt sa...

Oj, så vackert, och så mycket snö ni har.
Tänk vad det kan skilja mellan norr och söder!
Förstår att du inte behöver gå och träna. Det är bara att gå ut och skotta snö :)

Vilken härlig bukett rosor du fick med dig hem. Så bra att du köpte dem. Det är sånt man blir glad av, eller hur!

Och så mysigt det låter att bo på Wij och gå på kurs.
Du kommer att få en toppenupplevelse. Glöm bara inte at ta kort, när det är dags.
Ha en bra vecka!

Kram Mari i Marieholm

Åsa! sa...

Naturens eget gym skulle man kunna säga!

Merja sa...

Vackra bilder! Så glad jag blir varje gång jag ser en Domherre!! Sällan dom tittar in i min trädgård, men har haft turen att se två i vinter.
Betong kursen lät jätte spännande. Ser fram emot dina bilder från den;))

Annika Christensen sa...

Jag tycker det är så häftigt att se detta. Tänk vad olika vi har det i vårt avlånga land.
Men vi alla längtar visst till de där månaderna när allt bara grönskar och vi vara i våra trädgårdar.
Verkligen helt underbart att jag har dig som bloggvän.
Tack för nässeltips och boke är på väg.
Ha det gott
Annika

Anonym sa...

Intressant med Samiska årstider - det hade jag ingen aning om! Jag tänker alltid i 4 årstider men jag gillar att de delas in i fler årstider som ni gör - även om mars-april är vår här hos mig :) I dag hade vi regn men ett annorlunda regn - det luktade gott och fåglarna sjöng som tokiga!!! så jag tror det är ett vårregn :)
Det låter kul med betongkurs och jag skulle också vilja gå en för att få lära mer och få inspiration. Jag har gjort en del grejor men skulle nog kunna göra mer om jag kunde lära mig skapa egna gjutformer. Det ser mycket trevligt ut där du skall bo!!! Skulle kunna tänka mig att åka dit och bo där för att vila upp mig..... :)
Jag har haft lite jobbig period nu och inte orkat skriva hos alla bloggisar men nu har jag fått tillbaka energin - så skönt :) Vackra bilder tar du och alltid roligt att hos dig - jag tycker om när jag lär mig något hos andra bloggare. Jag tror fortfarande att ni som bor norrut, har fler soltimmar under vintern än vad vi har här i Göteborg. Tror vi får in lågtrycken från England och de är ju alltid regniga och grå :) Stämmer progonsen skall vi får sol på fredag och regn i helgen - ja, så är det denna månaden :) Ha det så gott i vinterlandskapet! Kram 8`)

Unknown sa...

Uj vad dessa bilder ger mig hemlängtan!

Trodde aldrig jag skulle älska och sakna snö, vinter och norrland så mkt som nu när jag bott utomlands i snart 5år.

De 8 samiska årtiderna har jag känt till, dock inte vid namn. Men minns att jag verkligen älskade vinter-ölen av de 8 samiska öl'ena som fanns för sisådär 7-8 år sen. :)

Från en Ingela till en annan; väldigt vackra bilder! <3

/Ingela Lordsdotter
Norrländsk modedesigner