tisdag 7 september 2010

Lunden

Såhär se baksidan ut. Alltså den sida av tomten som har fått växa igen och som vi dumpat grejer, jordlass m.m. på. 4000 kvm ger utrymme för sådant men nu ska det bli ändring på det. Har hela sommaren försökt fått hit någon att gräva åt oss, det är ju i alla fall 200kvm så handgräva är inte att tala om. Fick ett tips "Stig har en liten grävare", sagt och gjort ringde jag upp och vips sattes processen igån. Grävaren är så liten att inget blir tillplattat för hårt.
Sen var det bara att börja bära bort sten och annat rat som hamnat där under årens lopp, det var ganska jobbigt, att hålla Johan och Stig med arbete men jag överlevde. Har fått revidera skissen på lunden lite. Vi hittade ju en hel del sten som jag inte visste var den skulle placeras. Det blir en liten stenmur, längst upp till höger. Sen funderar jag på om det ska bli en fyrkantig eller rund "rundel", det lutar åt fyrkantig.

I kväll fortsätter demoleringen tätt följt av uppbyggnadsskedet. Har redan plockat fram lite växter men det får bli helgens arbete. Det kommer at ta lite tid att plantera alla träd och perenner, men det är det roligaste, att få allt på plats. Sen ska kanter snyggas till, gångar göras i ordning så det finns att göra ett tag framöver.
Häsningar
Ingela



12 kommentarer:

Gunilla sa...

Vilket jättejobb. Men fint blir det säkert.
Mycket jord är det ochså så det är ju en fantastisk tillgång.
Sten det har jag fullt i marken så det är tungsamt att gräva .
Men en sådan liten traktorgrävare skulle jag ha haft när grävandet började för 13 år sedan.
Jag kikar in och ser hur det går, riktigt spännande, kanske jag får något tips.

Ha det gott
Kramen/Gunilla

Ruben sa...

Vilken lyx!!!! Att ha så stora områden att trädgårda på!! Ser fint ut på ritningen och en stenmur är ju alltid fint!!!
Ha det gott!
/Ruben

Anjas Hill sa...

Haaa! 4000 kvm lund! Egengjord! Wow! Där kan man snacka om projekt!
Jag slänger mig nog i väggen av pur avund (ej att förväxlas med missundsamhet!) Lycka till säger jag!/Anja

Merja sa...

Vilket spännande projekt och en massa härliga stenar:) Ser fram emot att följa er!

Anonym sa...

Får jag rekommendera sittplats, att njuta i............

billan sa...

Det kommer garanterat att bli riktigt fint! Det skall bli spännande att följa projektet....
Må så gott!

Åsa! sa...

Så spännande! Förstår att det är mycket jobb, men tänk så fint det kommer att bli!

Inger sa...

Finns väl inget roligare än ett trädgårdsprojekt, och så avis jag blir på dina stora ytor.
Lycka till med planering och plantering:)

Anita sa...

Vilket härligt projekt! Förstår om du längtar till helgen då du får börja stätta spaden i jorden och plantera. Hösten är en härlig tid för plantering.

Lyckat till med helgens arbete!

Britt sa...

Vad bra att ni fick tag på en liten grävare som gjorde jobbet. skissen ser fin ut//Britt

Annika Christensen sa...

Men du vilket projekt!!!
Det kommer att bli hur fint som helst. Skall bli kul att se nästa fas.
Kul att du tittade in hos mig så jag fick se detta.
Lycka till och ha det så bra.
Annika

Inger sa...

Bästa klematissighten: http://www.clematis.hull.ac.uk/
Storblommiga klematis är minst härdiga. En som kanske skulle gå hos dig är 'Roko-Kolla'. 'Valge Daam' tror jag inte klarar sig. 'John Huxtable' har jag planterat men den är numera försvunnen. 'Huldine' har mindre blommor, 5-10 cm, baksidan går i rosa, härdig och jättevacker. Du kan också kolla denna hemsida: http://tradgarn.com/
Lycka till och tala om vad det blir:)