onsdag 23 juli 2008

Krukorna i bagarstugan

Ja, nu på semestern har man tid. Jag har letat igenom lagårn, stallet, vedbon, magasinet och bagarstugan, hemma hos mamma och pappa i Västerås, efter roliga saker. Hittade något som jag tror är rariteter, blomkrukor från Höganäs, efter min farmor. Mamma säger att hon har fått dom av Anna, men dom ser ålderdomligare ut än så eller...?
Har ju gått i dessa rum i hela mitt liv men ej sett dessa krukor förut, dom är så fina, måste fråga syrran om hon vet något.

Förra sommaren var jag på auktion i Aspås och då ropade jag på fyra krukor som jag gillade, avokadoköttsgröna med svarta fat, tänkte att dom skulle stå med pelargoner i fönstret mot Oviksjällen. När budet var på 750 kronor gav jag upp men jag grämer mig än, ser fortfarande hur fina dom skulle ha blivit där.

Kollade idag på nätet och krukorna var av Bo Fajans och dom gick för 300 kronor styck utan originalfat, bu hu... Nästa gång skall jag gå på känsla, jag vet vad jag gillar.

Inga kommentarer: