lördag 26 juli 2008

Ophiopogon planiscapus nigrecens

Ja, handla växter kan jag inte sluta med, det är mitt "i-lands problem, tur att vihar 4000 kvm tomt. I Allt Om Trädgård i våras såg jag ett gräs som var tvärrandigt i gult och grönt, Zebragräs. Det hamnade överst på årets önskelistan.
Alltid när vi är i Västerås så blir det en tur till något gardencenter och i år var jag till Norells. Vad står inte på bordet om sagda gräs men också ett helt svart gräs, det svarta brukar inte vara helt svart men i detta fall så... kunde jag inte motstå.
Det blev tre sorter, det svarta 30-40 cm som jag hoppas är härdigt, hittade uppgifter om att det klarar zon 5. Zebragräset, 150 cm, som är så fint och ett rött gräs som jag hört talas om, Red Baron, som blir blodrött på hösten, vet inte om jag gillar den tanken men jag provar.
Då har jag hittat det som jag helst ville ha i år plus lite till. Nu skall det bar hittas en plats för gräsen, har tre sorter till hemma som inte heller har fått någon placering än.

Inga kommentarer: