fredag 30 oktober 2009

Surdegar, på riktigt!

Vilken lycka, att en mörk senhöstkväll ge sig iväg ut på de Jämtländska vägarna och bege sig till ett litet vedugnsbageri för att lära sig hemligheten med surdegens under. Tre och en halv mil hemmifrån kör jag upp på gården, det lyser inne i köket och jag ser en massa damer runt köksbordet och jag kliver in. Har jag kommit rätt? Hej och välkomment ill väckelsemöte, säger bagarn med ett flin. Vill du ha kaffe? Jag behöver nog det om jag ska orka tänker jag då. Fredagskvällen går ut på att sätta de degar som vi ska baka med i morgon. De andra kursdeltagarna kommer från Göteborg, Stockholm, Järvsö, Ljusdal, Härjedalen och jag som för en gång skull har nära.
Bilderna är i oordning så ni får ta det som det kommer, jag bjuder på en bildkavalkad denna gång. Ovan, såhär jästes bagetterna, gamla lakan mellan varje för högre bröd.

Portionsbröd med pumpakärnor och en massa annat gott.

Här är själva anledningen till varför vi går på kursen, surdegen, urgammal säkert, eftersom det är bäst. Jag fick mata den en gång, 1dl grovt rågmjöl+1dl ljummet vatten, oj vad den bubblade.

Härligt var det att ägna en massa tid runt ett bakbord, stora ytor, stora maskiner och andra trevliga bakintresserade.

Guldkornet heter denna brödsort och den var vackrast av dom alla, väldigt god dessutom.

Stora maskiner är en hjälp när degen är på 10-15 liter.

Kolla nätet!
Arbetskraft i form av bagarn själv.


Vi fick lite blodsockertillskott så vi skulle orka hela kvällen.
Bagetterna klara, kolla här nedan hur det gick till.








Smakprov direkt från ugnen, gudagott!
Och sen dess har vardagen full med arbete, barn, matlagning, ja livet helt enkelt gjort att jag stupat i säng och först nu får jag upp det här på bloggen.
Hoppas ni alla får en trevlig helg!
Ingela

22 kommentarer:

Gunilla sa...

Vilken intressant och givande kurs det måste ha varit. Det skulle jag gärna vilja prova också.

Tack för inspirationen.

Ha en fin helg
Gunilla

Jord under naglarna sa...

Så roligt!
Jag har kollat lite på kurser hos Kaxås Vedungsbageri, men hittills har det inte blivit av. Jag har för mig att det kostar en bra slant också.

Jag har en surdeg stående i kylen, men oftast glömmer jag att mata den i tid innan jag bakar, men till helgen ska jag försöka göra surdegsbaguetter.

Tack för bildvisningen och ha en fin helg!

nilla|utanpunkt sa...

Underbart bildreportage! Surdeg är fantastiskt gott, och mycket lättare än man tror! Lycka till med fortsatt bak!

Anonym sa...

Ingela, du fyller verkligen ditt liv med , LIVETS GODA.
Hoppas tjejerna får en bra Hallowen!

Handarbete/Pyssel sa...

Åh! Det luktar gott ända hit! (nästan!)
Ser jättegott och trevligt ut i alla fall!
Själv har jag en kompis som håller i bröd-kurser och hon skulle hålla en liten kurs för mig och en av mina kompisar och våra döttrar. Ser jag fram emot!

Ha en skön helg!

Ulli sa...

Det var länge sen jag var inne på din blogg! Surdeg, havtorn och rotsaker... är det det som gör att du hinner och orkar med allt?!! Kram

Eva Linnea sa...

Nu blev jag riktigt, riktigt baksugen. Härligt.
Kram Eva Linnea

Annika Christensen sa...

Vilket härligt inlägg!
Doftar ända hit.
Ha det gott
Annika

Inger sa...

Så länge sen jag bakade med surdeg. Dina bilder ger en längtan.

billan sa...

Åååh, nu blev jag riktigt avundsjuk...det där var en kurs för mig. Doften känns ända hit på torpet!
Ha en fin fortsättning på helgen!

Mia sa...

Härligt inspirerande. Skulle önska mina surdegsbröd blev lika vackra. Behöver nog en kurs jag också.. Nej, jag får ta en runda till genom dina bilder och njuta av hur mina skulle ha sett ut ;)

Katarina sa...

Åh, vad roligt det verkar! Har själv precis kommit igång med surdegsbak och tycker det är roligt att baka bröd! Det känns liksom riktigt på något sätt med surdeg.

Anna sa...

Wow, jag blir så himla avundsjuk! Jag vill oxå lära mig att baka surdegsbröd. Kunde ju samåkt med de från Gbg :=). Luktar ända hit och snålvattnet rinner i mungipan.

Moments of photography sa...

Jag är lite sugen på att baka surdegsbröd, men kommer aldrig till skott. Har ett par böcker i ämnet men undrar om det blir lika bra då man har en vanlig ugn/varmluft?
Nybakat bröd doftar underbart!!

Ha det bra.

Galtholmen sa...

Tänk vad underbart fantastiskt det kan vara... man sitter och knappar sig runt bland olika bloggar - och så landar man här. Mitt i brödbakandet, vilket gav extra krydda eftersom jag själv tagit ut ett bröd ur ugnen. Det blev liksom realitybloggning!
Du har en blogg som är full av underbara ting... jag återkommer snart - måste sova lite först.
Ulrika
(galtholmen.blogspot.com)

Merja sa...

Åh vad jag blir hungrig!!
Härligt inlägg:) Vilken kurs.

Åsa! sa...

Låter som en riktigt givande kurs! Surdegsbröd är ju helt i en klass för sig.

Britt sa...

Måste ha varit en rolig kurs//Britt

Hannele på Hisingen sa...

vilken härlig doft

Hjärtat Mitt sa...

Så spännande!
Det ser verkligen både roligt och mysigt ut på bilderna, och GOTT :)

Kram Mari

Anjas Hill sa...

Nyttigt, gott och vackert! /Anja

anna of sweden sa...

Vilka läckra bilder! Där skulle jag också gärna varit med min kamera - och så en liten smakbit förstås.