lördag 16 augusti 2008

Snabbt går det.


Från ena veckan till den andra så händer detta, visst är det häftigt.
Dessutom växer majsen så det knakar, en sort från Montana, USA, som skall vara härdig. Inga korn än, det känner man om man klämmer på skalet. Får väl vänta ett tag, hoppas dom är ätbara.

Bondbönorna jag fick av Maggan i västerås som hon har odlat i skolträdgården som hon driver, är en gammal sort från Bergslagen, tror jag för påsen ligger i källaren och jag hittar den inte nu. I alla fall så växer dom fint. Några veckor kvar innan dom är skördeklara, såddes inte förrän i midsomras tror jag.
Den svarta Vallmon har blommat över och fröhusen står vackert kvar och vajar i vinden. De har varit en favorit i många år, tar frön varje år och sår för det är så vackert.

Slut på rapporten för denna gång
Ingela







2 kommentarer:

karin sa...

Vilka skönheter vallmokapslarna är!
Förlåt en amatör men är blommorna svarta? Måste du så varje år självsår de sig inte?
Hur var det med det randiga gräset, tror du det kan växa nere vid sjön hos mej?
Det var väl en frågelådeblogg du har??? hihi
kram från mej

Ingela sa...

Blommorna är svarta, jättehäftiga! Dom självsår sig om kapslarna står kvar, men vill jag bestämma så spar jag fröer och sår själv, det finns fröer att få om det är någon som vill ha...
Klart man får fråga, det gjorde jag i "Odla med P1" i morse. Randgräset går säkert alldeles utmärkt hos dig, hör av dig om du är på väg hitåt så gräver jag upp en tuva. Annars tar jag med mig en om jag kommer din väg.

Kramar
Inngela