måndag 18 augusti 2008

Trädgårdens tak.

Stora träd är väl häftiga? Kastanjen på bilden är hundra år gammal och står i Ösby, hemma hos mamma och pappa. Här bor en familj...
Önskar dock att det växte lite mer variationer av till exempel parkträd i Jämtland. Annars är klimatet och zon 6 är perfekt för den odling jag vill hålla på med. Perennerna blir hur stora som helst i sommarljuset, grönsakerna håller sig friska och den beryktade spanska skogssnigeln lyser med sin frånvaro.
Det enda jag saknar är de jättelika kastanjerna, lönnarna, lindarna och inte minst ekarna.
De bildar ett trädgårdstak som silar solen på ett speciellt vis, ger svalka och skugga heta sommardagar, ramar effektivt in de olika rummen i trädgården och ger den dess karaktär.
Samtidigt som jag lärt mig tycka mycket om häggen, björkarna, sälj, rönnar, tallar och granar, de är ju vår trädgårds tak här i Aspås. Dom släpper igenom ljuset otroligt fint en ljus sommarnatt i juni när man aldrig vill gå och lägga sig.
Dessutom har vi själva planterat in lite nytt, bollpil, blodhägg, äpplen och lärk. Man behöver plantera träd kontinuerligt i en trädgård annars kan det hända att alla gamla träd måster sågas ner samtidigt och då är det rent/taket är borta, inga träd i en träd-gård är ju katastrofalt.
Låt bli träden så länge det går, ni hinner alldrig se de nya träden i sin fulla prakt.
Godnatt!
Ingela

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ingela,
nu har jag äntligan hittat fram till din fina trädgårdsblogg. Härliga bilder!

Hälsar
Marie A på plan 4

Ingela sa...

Tack!

Kul att du hittat

Ingela